Algemene voorwaarden

1. Toepassingsgebied

  • Alle opdrachten worden uitsluitend uitgevoerd conform de hierna volgende algemene voorwaarden. De klant gaat bij opdrachtverstrekking akkoord met deze voorwaarden.
  • De algemene voorwaarden van de klant, of enige andersluidende algemene voorwaarden in orders, bestelbons of andere, zijn niet van toepassing, behoudens een uitdrukkelijk en schriftelijk akkoord tussen de partijen.
  • Zo er uitdrukkelijk schriftelijk de voorkeur gegeven wordt aan een afwijking van deze voorwaarden of aan een bijzondere overeenkomst, blijven deze voorwaarden minstens op aanvullende wijze gelden.

2. Offertes en totstandkoming van de overeenkomst

  • Offertes worden gemaakt onder alle voorbehoud en zijn zonder verplichting vanwege PM-Services. Offertes gelden steeds enkel voor de in de offerte vermelde tijd, en onder voorbehoud van prijsstijgingen opgelegd door de fabrikant / leverancier, ook na het ondertekenen van de offerte.
  • Uit offertes, prijsopgaven of (raam)overeenkomsten uit het verleden kunnen geen rechten ontleend worden voor toekomstige opdrachten.
  • Alle prijsopgaven zijn exclusief BTW, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
  • De overeenkomst komt tot stand door schriftelijke, mondelinge of online aanvaarding door de klant van de offerte van PM-Services of (indien geen offerte is uitgebracht) door schriftelijke, mondelinge of online bevestiging van PM-Services van een door de klant verstrekte opdracht. De klant is verplicht om binnen de zeven (7) werkdagen alle nodige documenten te bezorgen aan PM-Services, bij gebreke waaraan de opdracht van rechtswege en zonder enige nodige communicatie wordt beeïndigd lastens de klant en PM-Services wordt ontlast van enige verbintenis en aansprakelijkheid. De klant zal in zulk geval een nieuwe offerte dienen aan te vragen.
  • Een offerte voor periodieke dienstverlening ondertekend door de klant wordt beschouwd als zijnde een contract welke jaarlijks stilzwijgend verlengd wordt
  • De klant is diegene die de opdracht heeft gegeven, tenzij uitdrukkelijk blijkt dat deze handelt in naam en voor rekening van een derde en alle nodige gegevens, zoals naam, adres en facturatiegegevens, van deze derde tegelijkertijd zijn overgemaakt aan PM-Services.
  • PM-Services is niet verantwoordelijk voor de onvolledige of onjuiste opgave door de klant van de facturatiegegevens. Indien de klant een correctie vraagt van een uitgeschreven factuur, zal een administratieve kost van € 50,00 worden aangerekend.

3. Honorarium en betaling

  • De overeenkomst komt tot stand vanaf de aanvaarding door de klant van de offerte van PM-Services. Vanaf dat moment is de klant betaling plichtig
  • Ingeval de opdrachtgever niet de klant zou zijn, (zie sub 2.6) blijft de opdrachtgever desalniettemin hoofdelijk, minstens in Solidium, gehouden tot betaling van alle met zijn opdracht corresponderende facturen.
  • De facturatie bij klusopdrachten gebeurt in 3 stappen:
    • De eerste afrekening, gelijk aan 30 % van het totaalbedrag, vindt plaats als voorschot.
    • De tweede afrekening, gelijk aan 30 % van het totaalbedrag, vindt plaats bij bestelling materialen.
    • De derde en finale afrekening, voor het restbedrag (gelijk aan 40 % van het totaalbedrag), vindt plaats wanneer de klusopdracht opgeleverd is.
  • Verplaatsingen worden aangerekend @0.96€/km. Met “verplaatsing” wordt bedoeld, het traject tussen de Maatschappelijke Zetel (Gaveresteenweg 296, Deinze) en het werfadres – heen en terug. Die berekening wordt gemaakt adhv de gegevens verstrekt door Google Maps of Waze. Nodige verplaatsingen na aankomst op de werf worden niet aangerekend door middel van een kilometervergoeding, tenzij anders afgesproken. Is de af te leggen route kleiner dan 10km(enkel) dan wordt er ge e n km-vergoeding aangerekend behalve voor onderaannemers die andere voorwaarden stellen of van verder komen.
  • Btw-tarief 6%: Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen de termijn van e e n maand vanaf de ontvangst van de factuur, wordt de klant geacht te erkennen dat:
    • de werken worden verricht aan een woning waarvan de eerste ingebruikname heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste 10 jaar voorafgaat aan de datum van de eerste factuur met betrekking tot die werken,
    • de woning, na uitvoering van die werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als prive woning wordt gebruikt en
    • de werken worden verstrekt en gefactureerd aan een eindverbruiker.
  • Wanneer minstens aan e e n van die voorwaarden niet is voldaan, zal het normale tarief van 21% van toepassing zijnen is de afnemer ten aanzien van die voorwaarden aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten.
  • Verlegging van heffing op de BTW: Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van e e n maand na ontvangst van de factuur, wordt de afnemer geacht te erkennen dat hij een belastingplichtige is gehouden tot de indiening van periodieke aangiften. Als die voorwaarde niet vervuld is, is de afnemer ten aanzien van die voorwaarde aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten.
  • Elke factuur, waarvan het bedrag niet of niet volledig op de vervaldag is vereffend, wordt van rechtswege vermeerderd met een forfaitaire en onverminderbare schadevergoeding, gelijk aan 10 % van het verschuldigde bedrag, met een minimum van € 200,00, zonder dat een ingebrekestelling nodig is. Bovendien is van rechtswege een verwijlinterest verschuldigd gelijk aan de wettelijke intrestvoet overeenkomstig de Wet van 2 augustus 2002 tot bestrijding van de betalingsachterstand inzake handelstransacties, zonder dat hiertoe een voorafgaande ingebrekestelling nodig is. Elke begonnen maand wordt hierbij als een volledige maand beschouwd. Gedeeltelijke betalingen zullen eerst worden aangewend ter dekking van kosten, intresten en schadevergoedingen om daarna in mindering te worden gebracht van de hoofdsaldi.
  • In geval van niet-naleving van de overeengekomen betalingsvoorwaarden worden alle openstaande facturen en/of schulden onmiddellijk opeisbaar en heeft PM-Services het recht, zonder enige ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst, de verdere leveringen en/of prestaties op te schorten ofwel de overeenkomst als ontbonden te beschouwen onverminderd haar aanspraak tot schadeloosstelling.
  • De klant dient de facturen van PM-Services in geval van betwisting, door middel van een aangetekende brief te protesteren binnen de 8 kalenderdagen na de ontvangst ervan, en dit op straffe van verval.
  • De minimumfactuur voor kleine opdrachten bedraagt minstens het equivalent van 3werkuren (per dag) vermeerderd met btw en verplaatsingskosten.
  • Werken in onder aanneming: Bij werken in regie wordt elke gepresteerde dag van 8 uur of minder door PM-SERVICES gefactureerd aan een equivalent van 8 werkuren, ongeacht het effectief aantal gepresteerde uren en zonder rekening te houden met eventueel gepresteerde overuren op andere dagen. Elke gepresteerde werkdag van me e r dan 8 werkuren zal gefactureerd worden aan het equivalent van het aantal gepresteerde uren, tenzij anders is overeengekomen.

4. Leveringstermijn

  • De levering- en/of uitvoeringstermijnen worden enkel bij wijze van inlichting verstrekt en zijn derhalve niet bindend voor PM-Services, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen werd tussen partijen. Vertraging in de levering en/of uitvoering kan evenwel nooit aanleiding zijn tot boete, schadevergoeding, ontbinding van de overeenkomst of weigering om de klusopdracht in ontvangst te nemen bij oplevering.
  • PM-Services kan op geen enkele wijze verantwoordelijk gehouden worden voor het verlies van zending door derden of beschadigingen tijdens de verzending.

5. Uitvoering, wijzigingen en intrekking van opdrachten

  • PM-Services zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
  • Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft PM-Services het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden, al dan niet in onderaanneming.
  • Elke wijziging van de opdracht door de klant dient schriftelijk te gebeuren en geeft in principe aanleiding tot een nieuwe offerte, en dit naar eigen inzicht en beslissing van PM-Services. PM-Services is in dat geval gerechtigd de termijn en/ of het honorarium aan te passen of de opdracht alsnog te weigeren.
  • Elke annulering van de overeenkomst door de klant dient te gebeuren per aangetekend schrijven. Zij is slechts geldig mits uitdrukkelijke aanvaarding door PM-Services. In geval van aanvaarding van de annulering is de klant, naast de vergoeding van de reeds geleverde prestaties, een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 50% van de prijs van de offerte, tenzij PM-Services een hogere schade aantoont.
  • Elke annulering van een overeenkomst voor periodieke dienstverlening door de klant dient te gebeuren per aangetekend schrijven. Zij is slechts geldig mits uitdrukkelijke aanvaarding door PM-Services. In geval van aanvaarding van de annulering is de klant, naast de vergoeding van de reeds geleverde prestaties, een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 25% van de prijs van de offerte voor de resterende periode waarvoor de overeenkomst geldt. Voor periodieke opdrachten is de schadevergoeding vastgelegd op een vergoeding van 1 maand.

6. Overmacht

  • Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop PM-Services geen invloed kan uitoefenen, maar waardoor PM-Services niet in staat is haar verplichtingen na te komen. Daaronder worden in ieder geval, maar niet uitsluitend, begrepen: brand, ongeval, ziekte, werkstaking, oproer, oorlog, maatregelen van overheidswege en transportbelemmeringen.
  • Bij overmacht worden de verplichtingen van PM-Services opgeschort. In dat geval is zij enkel verplicht te leveren, dan wel haar andere verbintenissen uit te voeren, van zodra dit redelijkerwijze mogelijk is.
  • Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door PM-Services niet mogelijk is, langer duurt dan twee maanden, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat
  • Indien PM-Services bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is PM-Services gerechtigd het reeds uitgevoerde afzonderlijk te factureren en is de klant gehouden deze factuur te voldoen, als betrof het een afzonderlijke overeenkomst.

7. Design

  • Verzending van de benodigde stukken voor het design- en/ of programmeerwerk is steeds voor rekening en op risico van de klant
  • De klant zal vooraf of tijdens de uitvoering van de overeenkomst aan PM-Services alle inlichtingen evenals documentatie en terminologie verstrekken die nodig zijn voor de goede uitvoering van de gevraagde prestaties.
  • PM-Services is niet aansprakelijk voor schade die direct of indirect het gevolg is van incorrecte of onvolledige gegevens die werden verstrekt door de klant.

8. Aansprakelijkheid

  • In geval er zich gebreken voordoen en deze tijdig worden gemeld, heeft PM-Services de keuze om de gebreken te herstellen of hiervoor een schadevergoeding te betalen
  • De schadevergoeding waartoe PM-Services op basis van deze overeenkomst kan aansprakelijk zijn, wat ook de oorzaak, de aard of het voorwerp van de vordering is, zal maximaal 75 % bedragen van de waarde, exclusief BTW, van de offerte.
  • In geval de klant aanspraak meent te kunnen maken op zulk een vergoeding dient hij de gebreken en zijn schade op ontegensprekelijke wijze te bewijzen. Het is hem niet toegelaten betaling van openstaande facturen in te houden of uit te stellen.
  • PM-Services zal niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor:
    • Gebreken veroorzaakt door de dubbelzinnigheid van de geleverde documenten of mondeling gegeven informatie door de klant;
    • Gevolgschade en/of enigerlei onrechtstreekse schade, met inbegrip van o.m. gebruiks– en winstderving, verwisseling of beschadiging van elektronische gegevens.

9. Ontbinding

  • PM-Services is, indien de klant niet aan zijn verplichtingen voldoet, of in het geval van kennelijk onvermogen, vereffening of faillissement van de klant, gerechtigd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te bee indigen, dan wel de uitvoering ervan op te schorten, zonder tot enige
  • schadevergoeding gehouden te zijn.

10. Geschillenregeling

  • Indien bij gerechtelijke uitspraak een of meer artikelen van deze voorwaarden ongeldig worden verklaard, zullen overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht blijven en zullen PM-Services en klant in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige, dan wel vernietigde bepalingen op te maken.
  • Een eventueel in gebreke blijven van PM-Services om de uitvoering te eisen van de bepalingen van deze algemene verkoopsvoorwaarden, zal geen afstand van of verzaking aan de toepassing van deze of enigerlei andere bepaling kunnen impliceren
  • Op alle onder deze voorwaarden gedane offertes en gesloten overeenkomsten is uitsluitend het Belgische recht van toepassing.
  • In geval van geschillen omtrent de interpretatie, de toepasselijkheid, de beeïndiging, de opzeg of de uitvoering van de overeenkomst, dan wel de inhoud van deze voorwaarden of enige andere hiermee gelieerde onderwerpen, met uitsluiting van de betaling van onbetwiste facturen, verbinden de partijen zich ertoe om vooraleer enige gerechtelijke actie te ondernemen, een beroep te doen op bemiddeling door een erkend bemiddelaar, en dit op straffe van onontvankelijkheid.
  • Onverminderd bovenstaand gegeven, en voor alle andere kwesties, zullen alle geschillen, direct of indirect uit de overeenkomst voortvloeiend of daarmee verband houdend, bij de Belgische territoriaal bevoegde rechter te Hasselt aanhangig worden gemaakt, die uitsluitend bevoegd is.